اتوماسیون در صنعت

تفاوت plc دلتا با زیمنس

تفاوت plc دلتا با زیمنس

در ایران دو نمونه از شناخته شده ترین و پرکاربردترین برندهای پی ال سی، پی ال سی دلتا و پی‌‌ال‌سی‌ زیمنس هستند. شرکت زیمنس آلمان که بیش از 150 سال سابقه فعالیت دارد و محصولات آن بسیار گسترده و متناسب با نیاز کاری صنایع مختلف طراحی و تولید می شوند. از طرفی شرکت تایوانی دلتا هم بیش از 40 سال در زمینه اتوماسیون و تجهیزات الکترونیکی سابقه فعالیت درخشان دارد. پی ال سی های دلتا هم از دقت، کارایی و امکانات خوبی بهره می برند.

با وجود ویژگی هایی که نام بردیم هنوز انتخاب بین این دو برند سخت و دشوار است به همین دلیل اکثرا سؤال می پرسند که تفاوت ‏plc‏ دلتا با زیمنس چیست؟ کدام را باید خرید؟ بازار کار کدام یک بهتر است و کدام یک را باید انتخاب کنید؟

همه این موارد سؤالاتی هستند که فقط زمانی می توان پاسخ دقیقی به آنها داد که بررسی و مقایسه کاملی بین دو برند یاد شده انجام شود. در این مطلب به تمامی جنبه های تفاوت این دو PLC می پردازیم تا به راحتی بتوانید تصمیم بگیرید که تفاوت ‏plc‏ دلتا با زیمنس چیست و کدام یک با توجه به شرایط پروژه ای که دارید مقرون به صرفه تر بوده و انتخاب منطقی به نظر می رسند؟

کارکرد PLC

یکی از مهمترین تفاوت هایی که پی ال سی دلتا با زیمنس دارد تفاوت در کارکرد است. پی ال سی ها به طور کلی در محل کار که ممکن است همراه با محیط های خشن و صنعتی باشد استفاده می گردد. از این حیث برند زیمنس قدرت و پایداری بیشتری نسبت به برند دلتا دارد و جنس بدنه بسیار مستحکم است.

ساختار پی ال سی

از نظر کلی ساختار پی ال سی زیمنس و دلتا یکسان است و هر دو متشکل از بخش سخت افزاری و نرم افزاری هستند. هر کدام از این بخش ها شامل سی پی یو به عنوان پردازنده مرکزی، ورودی و خروجی، منبع تغذیه و ماژول های مختلف هستند. با این حال وقتی جزئی تر به ساختارها نگاه می کنیم متوجه تفاوت PLC دلتا با زیمنس خواهیم شد.

ساختار پی ال سی

اجزای سخت افزاری

همانطور که گفتیم بین اجزای سخت افزاری دو برند زیمنس و دلتا تفاوت هایی وجود دارد که تنها کسانی که به شکل جزئی آشنایی داشته باشند این موضوع را درک خواهند کرد. اجزای سخت افزاری که در مقایسه و تفاوت PLC دلتا با زیمنس اشاره می شوند عبارتند از:

حافظه یا مموری، منبع تغذیه، CPU یا پردازنده مرکزی، باس های سیستم و بخش ورودی و خروجی است که می تواند در تعداد و نوع آنالوگ یا دیجیتال فرق داشته باشند. دقت داشته باشید که شاید از لحاظ ظاهری به این نتیجه برسید سخت افزار کاملا مشابهی دارند اما کیفیت ساخت ماژول، لودسل و سایر امکانات اضافه ای که در برند زیمنس برای پی ال سی های خود در نظر گرفته بسیار بهتر و پیشرفته تر از برند دلتاست.

اجزای نرم افزاری

شباهتی که بین PLC دلتا و زیمنس وجود دارد این است که در هر دو مورد اطلاعات وارد شده توسط ورودی ها به حافظه پردازنده منتقل می شوند. فراخوانی این اطلاعات به نرم افزار و سپس انتقال به حافظه در هر دو مشترک است اما اجرای فرایند کمی متفاوت خواهد بود.

اما مهمترین تفاوت پی ال سی دلتا با زیمنس در بحث نرم افزاری، همان نرم افزارهایی هستند که باید روی سیستم نصب کنید. پی ال سی دلتا در اوایل از نرم افزار WPLSoft و امروزه با ISPSoft که امکانات بسیار بیشتری دارد بهره می برد. رابط کاربری این نرم افزار مناسب بوده و قابلیت های خوبی دارد.

در بخش نرم افزاری پی ال سی زیمنس باید گفت هر یک از محصولات آن دارای نرم افزاری سمتیک و تیوپورتال است. با کمک بخش های نرم افزاری پیچیده، امکان برنامه نویسی بسیار دشوار هم فراهم شده است. ضمنا بد نیست بدانید که پی ال س دلتا و زیمنس، امکان برنامه نویسی خیلی پیچیده را هم دارید.

تفاوت پی ال سی دلتا و زیمنس از نظر قیمت

یکی از اصلی ترین مواردی که باید در خصوص تفاوت PLC دلتا با زیمنس مورد بررسی قرار دهیم، تفاوت قیمت است. همانطور که می دانید برند زیمنس بسیار شناخته شده است و امتحان خود را در شرایط گوناگون پس داده است. از طرفی به دلیل تحریم ها این قطعات با واسطه وارد کشور می شوند به همین دلیل طبیعی است که قیمت پی ال سی زمینس نسبت به دلتا بسیار بیشتر باشد. حتی وجود تقاضای بالا برای پی ال سی زیمنس که حدود 80% محصولات داخلی در صنایع اتوماسیون صنعتی را همین برند زیمنس تشکیل داده است.

پی ال سی دلتا و زیمنس ساخت کدام کشور است؟

پی ال سی دلتا و زیمنس ساخت کدام کشور است؟

پی ال سی زیمنس ساخت کشور آلمان است که با بیش از 150 سال سابقه همیشه عملکرد فوق العاده ای از لحاظ کیفیت، دقت و سرعت و گارانتی و پشتیبانی ارائه کرده است. محصولات زیمنس از جمله PLC این شرکت در دنیا بسیار پرفروش است. از جمله ویژگی های پی ال سی زیمنس می توان به هماهنگی بالا در عملکرد، مقیاس پذیری وسیع و کاربرد گسترده و کاربری راحت اشاره کرد. بد نیست بدانید که محصولات پی ال سی زیمنس در سری های S5، S7، TI، QUADLOG و LOGO عرضه می شوند.

در سمت مقابل پی ال سی دلتا را داریم که محصول کشور تایوان بوده و پس از برند زیمنس محبوبیت بسیار زیادی در بین پی ال سی کاران دارد. متخصصین و فنی کارانی که در حوزه اتوماسیون صنعتی کار می کنند بیان می کنند که این محصول تایوانی در کنار ویژگی هایی مثل قیمت مناسب، کاربری ساده، کاربرد گسترده و وفور قطعات جانبی و ماژول های توسعه مختلف توانسته بعد از زیمنس سهم خوبی از بازار داخلی را داشته باشد. هر چند این سهم از بازار شاید به 10% برسد. پی ال سی دلتا در سری های AS، AH، DVP و موشن تولید می شوند.

بنابراین یکی دیگر از مواردی که در بحث تفاوت PLC دلتا با زیمنس باید بررسی کرد کشور سازنده به همراه وضعیت فروش محصولات آن در بازار داخلی است.

تفاوت های نرم افزاری پی ال سی دلتا و زیمنس

تفاوت های نرم افزاری پی ال سی دلتا و زیمنس

پی ال سی چه از برند دلتا و چه از برند زیمنس برای اینکه بتوانند داده ای را پردازش کنند نیاز دارند که ابتدا با کمک ماژول های ورودی دیتا را دریافت کنند و سپس به کمک برنامه ای که برای آن نوشته شده آن را پردازش نموده و دستورات لازم را ارسال نمایند. اینجاست که شما به عنوان یک پی ال سی کار حرفه ای باید کار با نرم افزارهای PLC را بلد باشید. تفاوت های نرم افزاری که بین این دو برند وجود دارد جنبه دیگری از بررسی تفاوت PLC دلتا و زیمنس در این مقاله است.

اولین نرم افزار تولیدی زیمنس، STEP5 بود که برای پی ال سی های زیمنس سری 5 استفاده می گردید. تولید و توسعه این نرم افزار تمام شده اما هنوز هم در کارخانجاتی که از پی ال سی های زیمنس سری 5 استفاده می کنند این نرم افزار کاربرد دارد. آخرین نسخه این نرم افزار 7.2 است که روی MS-DOS و ویندوز XP قابل نصب می باشد.

نرم افزار بعدی STEP7 است که جایگزین نسخه 5 شد و تا سال 2016 نسخه های مختلفی از آن منتشر شد. این نرم افزار روی ویندوز 10 هم قابل نصب است. سری 7 سیماتیک پی ال سی های زیمنس با این نرم افزار کار می کنند. قابلیت ویژه این نرم افزار بلوک های عملکرد ارتباطی و انتقال تفکیک شده داده های مختلف، پیکربندی اتصالات مختلف، ارتباطات داده های یونیورسال و عملکرد ماژول و پردازنده های مختلف است.

نرم افزار LOGO محصولی بسیار سریع و ساده تر از Step7 که امکان برنامه نویسی و تست مرحله ای دارد تا خطاها در همان لحظه رفع شوند. نرم افزار TISOFT هم مخصوص سری 505 سیماتیک در پی ال سی زیمنس است که برای کارهای کوچک و بزرگ استفاده می شوند.

اما در سمت مقابل، پی ال سی دلتا فقط دو نرم افزار در نظر گرفته است. یکی از این نرم افزارها، WPLSOft است که بر بستر ویندوز کار کرده و از آن برای برنامه نویسی سری های AS و AH و اینورترها و HMI که داخل آن پی ال سی دلتا استفاده شده به کار می برند. نرم افزار بعدی شرکت دلتا، ISPSoft است که استانداردهای ساخت آن IEC61131-3 و PLC OPEN هستند. نسخه جدید و بروز که تقریبا هر کاری می توان برای برنامه نویسی پی ال سی های دلتا انجام داد.

جدول زیر مقایسه بهتری از تفاوت PLC دلتا با زیمنس از منظر نرم افزاری به شما می دهد:

برند PLCنرم افزارویژگی های شاخص و کاربردها
زیمنسStep5مناسب برای برنامه نویسی، تست و راه اندازی سری 5 پی ال سی زیمنس
سازگار با سیستم عامل های MS-DOS و XP
زیمنسStep7مناسب برای تست و راه اندازی سری 7 پی ال سی زیمنس
قابل نصب بر روی کلیه سیستم عامل ها از جمله ویندوز 10
برخورداری از بلوک های عملکرد ارتباطی
انتقال تفکیک شده داده
برخورداری از مود چند کامپیوتری
انتخاب داده و پارامتر مناسب برای عملکرد دقیق ماژول و پردازنده
پیکربندی اتصالات و برخورداری از ارتباطات داده های یونیورسال
زیمنسStep 7 TIA Portalنیازمند پیکربندی سخت افزاری کل ورودی و خروجی های آنالوگ، ماژول شمارنده و ماژول وضعیت I/O
تسهیل کننده برنامه نویسی به لطف داشتن حالت گرافیکی و بلوک های آماده
برخورداری از اتوماسیون پیکربندی شبکه و دستگاه کمتر کردن زمان مهندسی کمتر کردن Downtime امنیت سرمایه گذاری امنیت چند گانه و تضمین کردن کیفیت، امکان عیب یابی آنلاین
امکان برنامه نویسی سری های 1300 تا 1500
زیمنسLogo! Soft Comfortسریعتر و کارآمدتر از Step7
تست مرحله به مرحله برای رفع عیب لحظه ای موقع برنامه نویسی
امکان برنامه نویسی و کانفیگ پی ال سی ها در محیطی ساده و گرافیکی
امکان رسم نمودار نردبانی
نمودار بلوکی رویه
سازگار با همه محصولات زیمنس
امکان نصب روی همه سیستم عامل ها
امکان برنامه نویسی Switch Control بدون کدنویسی
امکان تست و رفع خطا در هر مرحله
امکان مستندسازی برنامه ها و پروژه های تمام شده
زیمنسTISOFTبرنامه نویسی پی ال سی های سیماتیک 505
مناسب برای کاربردهای کوچک و بزرگ در صنایع
دلتاWPLSoftمناسب برای برنامه نویسی سری های DVP، AH و AS
امکان برنامه نویسی اینورترها و HMI های دارای پی ال سی دلتا
برخورداری از قابلیت شبیه سازی آنلاین
رمزگذاری روی پروژه ها و PLC
امکان تنظیم و پیکربندی کلیه پورت های ارتباطی
امکان اتصال PLC به کامپیوتر
قابل کار با پورت های RS232 و USB
امکان نصب روی سیستم عامل های مختلف
دلتاISPSoftبرخورداری از قابلیت فانکشن بلاک
برخورداری از فانکشن های از پیش تعریف شده
امکان پیکربندی سخت افزار و شبکه
امکان ذخیره سازی اطلاعات، موشن کنترل و رابط کاربری ساده
کانفیگ سازی سخت افزاری و شبکه
پشتیبانی کردن از 5 زبان برنامه نویسی

مقایسه پی ال سی دلتا و زیمنس در بازار کار

به طور کلی بازار کار پی ال سی زیمنس نسبت به دلتا هم برای داخل و هم برای کسانی که به فکر مهاجرت به خارج از کشور هستند بهتر است. اما اجازه دهید بررسی دقیق تری از بازار کار و تفاوت PLC دلتا با زیمنس داشته باشیم.

محدودیت هایی که در پی ال سی دلتا وجود دارد در دو منظر نرم افزاری و سخت افزاری است. از لحاظ نرم افزاری، تعداد کانتر، تایمر، فانکشن و غیره وجود دارد در صورتی که برای زیمنس به راحتی در دسترس است. نرم افزارهای اتوماسیونی دلتا بیشتر شبیه به اتوماسیون ساختمان است تا صنعتی.

محدودیت های زبان برنامه نویسی نرم افزارهای پی ال سی دلتا هم مزید بر علت است که بازار کار پی ال سی زیمنس بهتر باشد. پی ال سی زیمنس به راحتی از 5 زبان پشتیبانی می کنند. پس در قسمت نرم افزاری، پی ال سی دلتا عقب تر از زیمنس است.

در بحث سخت افزاری هم با اینکه تعداد ورودی دیجیتال یکسان است اما کیفیت ساخت و فرکانس کاری بسیار متفاوتی دارند. به همین دلیل است که سرعت شمارش پی ال سی زیمنس بسیار بیشتر و با دقت بسیار بالاتری است.

از نظر توسعه پذیری هم پی ال سی دلتا عقبتر از پی ال سی زیمنس است هر چند شاید این مقایسه اشتباه باشد چرا که زیمنس پروتکل ارتباطی خاص خودش را دارد. بد نیست بدانید که میزان فروش کل دلتا تقریبا یک دهم زیمنس است.

بنابراین با بررسی کلیه این موارد متوجه می شویم که یک بحث تفاوت PLC دلتا با زیمنس از نظر بازار است که بازار کار پی ال سی زیمنس بسیار بهتر است. اگر هم به فکر مهاجرت هستید، باز هم بازار کار زیمنس بهتر است. برای شروع توصیه می کنیم ابتدا زیمنس را یاد بگیرید چرا که هم بازار کار بهتری دارد و هم موقعی که بلد باشید، کار با دلتا برای شما بسیار راحتتر خواهد بود در صورتی که برعکس این مورد صادق نیست.

تفاوت های نرم افزاری پی ال سی دلتا و زیمنس

سخن آخر

در این مطلب به بررسی کامل تفاوت PLC دلتا با زیمنس پرداختیم و از جنبه های مختلف با یکدیگر مقایسه کردیم. شاید از اساس این مقایسه اشتباه باشد اما چون زیاد از ما سؤال می پرسیدید به توضیح مفصل آن پرداختیم.

در کل نمی توان گفت کدام یک بهتر هستند چون در هر صورت قیمت پایین دلتا و مناسب بودن برای صنایع کوچک و کسب و کارهای جمع و جور مناسب برای کارفرماهای ایرانی است و در بازار مربوط به خودش عملکرد خوبی نشان داده است. اما اگر بحث دقت بسیار بالا و خطای بسیار پایین با قابلیت های ویژه در صنایع بزرگ و حساس باشد، به هیچ برندی بجز زیمنس فکر نکنید. پیشنهاد می کنیم برای اطلاع از قیمت تجهیزات اتوماسیون صنعتی به سایت آزند اتوماسیون مراجعه کنید یا با مشاورین ما تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

قیمت پی ال سی دلتا بیشتر است یا زیمنس؟

پی ال سی های شرکت زیمنس قیمت بالاتری دارند.

پی ال سی دلتا بهتر است یا زیمنس، کدام را بخریم؟

اگر حوزه کاری کوچک و جمع جوری دارید که سرعت و دقت بالا مطرح نیست و کمتر کردن هزینه های راه اندازی و اجرای پروژه اهمیت زیادی دارد به سراغ دلتا بروید در غیر این صورت به فکر خرید پی ال سی زیمنس باشید.

برای کار با پی ال سی های زیمنس و دلتا باید برنامه نویسی بلد بود؟

بله با زبان های برنامه نویسی خاصی مثل Ladder و Structured Text آشنایی داشته باشید.

محصولات پی ال سی زیمنس و دلتا گارانتی هم دارند؟

بله که مدت گارانتی و شرایط آن بستگی به نمایندگی و نوع محصول دارد.

امتیاز شما به این مقاله
author-avatar

درباره علیرضا قانع

من علیرضا قانع دانش آموخته دانشگاه های خوارزمی تهران و دانشگاه شیراز در مقطع فوق لیسانس و دارنده مدرک دیجیتال مارکتینگ و سئو با 6 سال سابقه که قصد دارم با قلم خود اطلاعاتی که نیاز دارید به بهترین و جامع ترین شکل در اختیار شما قرار دهم. امیدوارم در این مسیر بتونیم همراه و یاری کننده خوبی برای هم باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *